<
Άρθρα
12 Ιουλίου 2022

Το παιδί μου στον ψηφιακό κόσμο

brainy team

Επιμέλεια

Είναι σημαντικό να αντιληφθούμε ότι τα παιδιά μας είναι οι «ψηφιακοί γηγενείς». Για αυτά το Διαδίκτυο δεν είναι μια νέα τεχνολογία που εμφανίστηκε για να αλλάξει την καθημερινότητά τους, ΕΙΝΑΙ η καθημερινότητά τους. Εμείς, λοιπόν, οι γονείς, οι «ψηφιακοί μετανάστες» οφείλουμε να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα ώστε να είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε και να προφυλάξουμε τα παιδιά μας από τους νέους κινδύνους που εμφανίστηκαν στο προσκήνιο, απολαμβάνοντας παράλληλα τα πολλαπλά οφέλη του Διαδικτύου.

Το Διαδίκτυο είναι αναμφίβολα ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο, είναι όμως και ένα πολύ ισχυρό και συναρπαστικό μέσο ψυχαγωγίας. Μικροί και μεγάλοι μπορούν να βρουν διασκεδαστικές δραστηριότητες που να ανταποκρίνονται στις προτιμήσεις τους και μάλιστα με μικρό ή ακόμα και με μηδαμινό κόστος. Ειδικότερα για τα παιδιά και τους εφήβους, τα διαδραστικά μέσα και ιδιαίτερα οι online εφαρμογές αποτελούν ένα μεγάλο δέλεαρ και συχνά παραγκωνίζουν τους παραδοσιακούς τρόπους παιχνιδιού και διασκέδασης. Αυτή η αλλαγή στον τρόπο διασκέδασης έχει αντίκτυπο στη ζωή των παιδιών και εκεί χρειάζεται η προσοχή των γονιών.

Βασικοί κανόνες χρήσης του Διαδικτύου

  1. Εξερευνήστε μόνοι ή παρέα με το παιδί σας το Διαδίκτυο.
  2. Μην απαγορεύετε στα παιδιά την πρόσβαση στο Διαδίκτυο.
  3. Εξηγείτε τους τον λόγο που δεν επιτρέπετε συγκεκριμένες ενέργειες ή ιστοσελίδες.
  4. Βάλτε τον υπολογιστή στο σαλόνι και κάντε το Διαδίκτυο οικογενειακή υπόθεση.
  5. Βρείτε ιστοχώρους κατάλληλους για τα παιδιά σας με επιμορφωτικό και ψυχαγωγικό περιεχόμενο και πλοηγηθείτε σε αυτούς τους χώρους μαζί.
  6. Μάθετε στα παιδιά σας να σας εμπιστεύονται και να σας μιλάνε για τις διαδικτυακές τους δραστηριότητες και τους διαδικτυακούς τους φίλους.
  7. Μάθετε στα παιδιά σας να προστατεύουν την ιδιωτική τους ζωή στο Διαδίκτυο, όπως κάνουν και στον πραγματικό κόσμο.

Υπερβολική ενασχόληση

Για πολλούς γονείς το χρονικό διάστημα που τα παιδιά τους ασχολούνται με το Διαδίκτυο αποτελεί βασική αιτία εκνευρισμού. Αρχικά οι γονείς υποδέχτηκαν το Διαδίκτυο στα σπίτια τους, ελπίζοντας ότι θα άνοιγε νέους ορίζοντες στις εκπαιδευτικές ευκαιρίες των παιδιών τους. Ωστόσο, πολλοί γονείς συνειδητοποίησαν γρήγορα ότι τα παιδιά τους, αντί για τα μαθήματά τους και για έρευνα, περνούσαν ώρες συνομιλώντας ηλεκτρονικά με τους φίλους τους, παίζοντας παιχνίδια ή μιλώντας με αγνώστους σε chat room.

Το να διατηρήσουν μια υγιή ισορροπία ανάμεσα στα μέσα ψυχαγωγίας και στις άλλες δραστηριότητες στη ζωή των παιδιών τους, αποτελούσε πάντα μια πρόκληση για τους γονείς. Το Διαδίκτυο έκανε αυτή την πρόκληση ακόμα πιο έντονη. Η δεσμευτική φύση των διαδικτυακών επικοινωνιών και των διαδραστικών παιχνιδιών οδηγεί πολλά παιδιά και εφήβους στο σημείο να μην αντιλαμβάνονται πόση ώρα παραμένουν στο Διαδίκτυο.

Είναι σημαντικός ο ρόλος των γονέων στην πρόληψη του «internet addiction» και γιατί;

ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ. Η ποιοτική σχέση με τους γονείς, ο χρόνος που οι γονείς αφιερώνουν στα παιδιά και η ενασχόληση τους στο Διαδίκτυο μαζί με τα παιδιά μπορούν να συμβάλλουν στην αποφυγή του φαινομένου. Η συναισθηματική κάλυψη των παιδιών, η καλή σχέση και η επικοινωνία όλων των μελών οδηγούν σε σωστή εφαρμογή ΟΡΙΩΝ μέσα στο σπίτι, τα οποία μπορούν να τηρούνται (οι ενοχικοί γονείς αδυνατούν να βάλουν όρια). Το Διαδίκτυο είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο και δεν πρέπει να δαιμονοποιείται. Σωστή χρήση και όρια στις πιο ευαίσθητες ηλικίες είναι σημαντικά.

Συμβουλές

  1. Από μικρή ηλικία θα πρέπει να τίθενται όρια (για πολλά θέματα) και να τηρούνται μέσα στην οικογένεια. Τα όρια (όταν δεν είναι υπερβολικά ή ιδιαίτερα αυστηρά) δεν καταπιέζουν τα παιδιά, αλλά τα κατευθύνουν και σημαίνουν ενδιαφέρον. Είναι σημαντικά για θέματα ασφάλειας. Όσο το παιδί μεγαλώνει, τα όρια που θα ισχύσουν είναι καλό να συζητούνται, ώστε να λαμβάνεται η γνώμη του παιδιού και του εφήβου. Ο σεβασμός της προσωπικότητας παιδιών και εφήβων από πολύ μικρή ηλικία είναι στοιχείο πολύ σημαντικό για την εφαρμογή πειθαρχίας.
  2. Αφιερώστε χρόνο και διάθεση ώστε να ασχοληθείτε με θέματα Διαδικτύου ΜΑΖΙ με τα παιδιά.
  3. Τοποθετείστε τον υπολογιστή σε κοινόχρηστο χώρο, ώστε να μη δίνεται η δυνατότητα απομόνωσης του παιδιού και να υπάρχει έλεγχος.
  4. Χρήση φίλτρων για επιβλαβείς ιστοσελίδες και συμμετοχή στις επιλογές του εφήβου (χωρίς υπερβολές ή/ και παράλογες απαγορεύσεις) συμβάλλουν σε ένα θετικό αποτέλεσμα.
  5. Ενημερώστε τα παιδιά με απλά λόγια από μικρή ηλικία για τα φαινόμενα «εθισμού» και παρενόχλησης.
  6. Μη χρησιμοποιείτε τη χρήση του υπολογιστή για επιβράβευση ή τιμωρία.
  7. Εάν παρατηρήσετε υπερβολική χρήση ή/και συμπεριφορές εθισμού αναζητήστε ΑΜΕΣΩΣ βοήθεια από έμπειρους επιστήμονες (ιατρούς, ψυχολόγους που ασχολούνται με τα άνω ζητήματα).

Ποιοτική ενασχόληση

Ένα μεγάλο πλεονέκτημα του Διαδικτύου είναι η ανεύρεση μεγάλου όγκου πληροφοριών που πριν χρειαζόμασταν μήνες, ίσως και χρόνια, για να συλλέξουμε. Πλέον, μέσα σε λίγα μόνο λεπτά, με μερικά κλικ, με τη βοήθεια του υπολογιστή έχουμε τη δυνατότητα να μελετήσουμε βιβλία, άρθρα, να περιηγηθούμε εικονικά στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου, να παρακολουθήσουμε ιστορικά οπτικοακουστικά αρχεία.

Τα τελευταία χρόνια πληθώρα φορέων έχει προβεί σε ψηφιοποίηση των αρχείων τους με αποτέλεσμα να εμπλουτίζεται συνεχώς το υλικό που είναι διαθέσιμο στους χρήστες σε ηλεκτρονική μορφή. Τα ψηφιακά αρχεία μπορούν να είναι:

Ψηφιακές βιβλιοθήκες: Τα βιβλία, τα περιοδικά, οι εγκυκλοπαίδειες, οι οδηγοί και οι χάρτες έχουν ψηφιοποιηθεί και αρχειοθετηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί ο χρήστης του Διαδικτύου να αποκτήσει πρόσβαση στο υλικό αυτό από τον ηλεκτρονικό του υπολογιστή. Τα οφέλη είναι πολλαπλά, αφού στις ψηφιακές βιβλιοθήκες έχει κανείς πρόσβαση ανά πάσα στιγμή, αυτό που αναζητά είναι πάντα διαθέσιμο και η διαδικασία επιταχύνεται σημαντικά.

Ψηφιακά οπτικοακουστικά αρχεία: Εκτός από τις ψηφιακές βιβλιοθήκες, υπάρχουν στο Διαδίκτυο και πλούσια οπτικοακουστικά αρχεία. Ο χρήστης μπορεί γρήγορα, εύκολα και χωρίς κόστος να παρακολουθήσει από τον Η/Υ του ταινίες, να ακούσει μουσική και σε ορισμένες περιπτώσεις να μεταφορτώσει το υλικό στον σκληρό του δίσκο για προσωπική του χρήση.

Ψηφιακά αρχεία επιστημονικού και δημοσιογραφικού ενδιαφέροντος: Μεγάλος είναι και ο αριθμός των επιστημονικών αλλά και δημοσιογραφικών άρθρων στα οποία μπορεί κανείς να αποκτήσει πρόσβαση στο Διαδίκτυο. Σε πολλές περιπτώσεις οι ψηφιοποιήσεις τεκμηριώνονται μάλιστα με τέτοιο τρόπο που επιτρέπουν όχι μόνο την αναζήτηση με βάση τον τίτλο ή τον συντάκτη, αλλά ακόμα και με λέξεις που περιλαμβάνονται στο ψηφιοποιημένο κείμενο.

Ηλεκτρονικές εγκυκλοπαίδειες: Το Διαδίκτυο αποτελεί μια αστείρευτη τράπεζα πληροφοριών για τα θέματα που ερευνούμε. Με λίγα κλικ πλοηγούμαστε σε ιστοχώρους που έχουν δημιουργηθεί για να επιτευχθεί η αναζήτησή μας αλλά και για να έχουμε συνεχώς επικαιροποιημένη πληροφορία στη διάθεσή μας.

Ηλεκτρονικά λεξικά: Χωρίς κόπο και εξαιρετικά γρήγορα μπορούμε να αναζητήσουμε την ερμηνεία όρων, να μελετήσουμε παραδείγματα για τις άγνωστες λέξεις μας και να μεταφράσουμε λέξεις αλλά και ολόκληρα κείμενα σε δεκάδες ξένες γλώσσες.

Ψηφιακές εκπαιδευτικές πλατφόρμες: Η τεχνολογία στην υπηρεσία της εκπαίδευσης! Ένα ψηφιακό, σύγχρονο, ασφαλές και λειτουργικό περιβάλλον, σχεδιασμένο να εξυπηρετεί την άμεση πρόσβαση και την εύκολη πλοήγηση των μαθητών, ένα εργαλείο στην καθημερινή τους μελέτη.

Πηγή: saferinternet.gr